Mijn reis als au pair in Australië

Van de gedachte tot een match!

Het heeft altijd door mijn hoofd gespookt: ooit ga ik aan de slag als au pair. Hoe gaaf is het dat dit nu de werkelijkheid wordt!

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik met veel plezier met kinderen werk. Nadat ik van jongs af aan heb geroepen dat ik graag juf wil worden, ben ik begonnen met de PABO. Dit bleek niet helemaal een match te zijn, dus ben ik voortijdig gestopt en ben ik gaan werken in de kinderopvang. Ik heb jaren met veel plezier bij de bso gewerkt, en later ook bij het kinderdagverblijf. Echter heeft altijd door mijn hoofd gespookt, dat ik graag en keer als au pair wil gaan werken. Alleen als je een relatie hebt, ga je toch niet zo snel voor een lange tijd naar het buitenland. Als je een vast contract krijg, geef je dit niet zomaar op. Zo was er altijd wel iets waardoor ik nooit heb doorgepakt.

Drie maanden geleden liep het niet helemaal lekker op mijn werk. Ik wist niet zo goed wat ik wilde met mijn leven. Wil ik blijven werken in de kinderopvang of wil ik een ander beroep gaan uitoefenen? Ik wist het niet.. Wat ik wel wist, is dat ik graag andere culturen wil ontdekken, de wereld wil zien, wil reizen en iets wil beleven wat mijn leven veranderd. Hoe geweldig zou het zijn als ik deze dingen met mijn beroep kan combineren? Zo kwam heel snel het woord au pair weer in mijn hoofd. Na veel nadenken, opschrijven, plussen en minnen vergelijk en gewoon mij gevoel te volgen, heb ik besloten om het gewoon te doen!

Ik heb mijn aangemeld bij Travel Active, dit is een bureau met een goed au pair programma. Ze helpen je vanaf de aanmelding, tot en met je verblijf in het land waar je heen gaat.
Als eerste moet je kiezen voor het land waar je graag heen wilt. Ik heb even getwijfeld tussen Amerika en Australië. Mijn keuze is op Australië gevallen omdat je daar een programma kan doen van 6 maanden (ipv een jaar in Amerika), en daarnaast spreekt de mentaliteit en het land mij erg aan.
Na aanmelding van het Expert au pair programma in Australië, moest ik een heel pakket inleveren. Ik heb een groot bestand ingevuld waarin niet alleen persoonlijke gegevens staan, maar waarin ook zaken staan zoals waarom ik als au pair aan de slag wil en wat mijn persoonlijke eigenschappen zijn. Ook kon ik hierin aangeven voor hoeveel kinderen ik graag wil zorgen, in welke regio, etc. Daarnaast heb ik verschillende referenties aangedragen, heb ik een fotoalbum gemaakt en een brief geschreven naar mijn toekomstige hostfamily. Ook heb ik een leuk persoonlijke filmpje gemaakt (thanks Sylvia en Jade voor het filmen ;)). Het kost even tijd, maar is allemaal erg leuk om te doen!
Nadat mijn pakket was goed gekeurd, heb ik een interview gehad met iemand van Travel Active. Dit was deels in het Engels om te testen of dit een beetje oké is. Zo'n sollicitatie is altijd spannend, maar dit ging gelukkig erg goed.

Na het interview was mijn pakket helemaal klaar, en is het opgestuurd naar Australië. Nu beginnen de kriebels te komen, het wordt steeds echter! Smartaupairs is de partnerorganisatie in Australië, en zij helpen je verder met het zoeken naar een leuk gezin. Ik werd al vrij snel gematcht met verschillende gezinnen. Je kan de gezinnen zelf een berichtje sturen, maar je kan ook wachten totdat een iemand jou een bericht stuurt. Ik heb berichten gehad van verschillende gezinnen. Wat is het leuk om te om te merken dat veel gezinnen interesse in je hebben!
Echter vielen twee gezinnen mij meteen op door hun leuke foto's en het stukje tekst wat bij het profiel staat. Eén van deze gezinnen stuurde mij vrij snel een bericht, naar het andere gezin heb ik een bericht gestuurd. Beide gezinnen reageerde erg leuk op mijn berichten, dus heb ik voorgesteld om te gaan Skypen. Oh wat is dat spannend! Niet alleen moet je in het Engels praten, je moet ook gelijk een goede eerste indruk achter laten. Het helpt om je van te voren goed in te lezen in het gezin en wat vragen op te schrijven. Gelukkig verliep het gesprek bij beide gezinnen erg goed! Omdat ik het moeilijk vond om een keuze te maken, heb ik naar de gegevens van de oude au pair/nanny gevraagd. Deze meiden heb ik een mail gestuurd met de vraag of ze een korte referentie zouden willen geven van het gezin. Het is erg fijn om te horen hoe zij het ervaren hebben bij het gezin en het heeft mij geholpen in mijn keus. Na een weekend nadenken, weer plussen en minnen opschrijven (ja daar hou ik van ;)), en zeker weer mijn gevoel te volgen, heb ik besloten om bij een hele leuke familie te gaan werken!

Dit is een hele lieve familie met twee kinderen, L van 4 en H van 2 jaar oud. Ze verhuizen in november naar een prachtig huis in Balgowlah Heights. Dat ligt 13 km van Sydney, en je kan heel makkelijk met de bus of ferry naar de stad. In dit huis heb ik een eigen slaapkamer en badkamer en een klein woonkamertje. Ik ga daar 2 hele dagen met de kinderen werken en 3 dagen help ik in de ochtend en/of middag. De weekenden ben ik vrij! De familie gaat graag naar het park of naar het strand, ze vinden het leuk om uit eten te gaan of ze gaan heerlijk aan de barbie (BBQ) met vrienden. Ik ben welkom om met de familie mee op pad te gaan, maar ik ben ook vrij om mijn eigen avonturen te gaan beleven. Ik heb onwijs veel zin om op deze manier met kinderen te blijven werken, en tegelijk een andere cultuur en een ander land te gaan ontdekken!

Vanaf de eerste gedachte zit je in een emotionele rollercoaster. Van twijfel en angst, tot enorme blijheid en enthousiasme. Hoe dan ook, dit wordt mijn life changing moment!

Reacties

Reacties

Debby

Wat super gaaf om te lezen Sophie, en ik zal je avontuur zeker gaan volgen!

Rietje v d graaf

Leuk Sophie. Ik wil je graag volgen

Monique Hinfelaar

Super trots op jou. Het wordt vast een geweldige ervaring.

Sylvia

Super leuk geschreven! Ben erg benieuwd naar je avontuur :)

Nelleke van der Veen- van Asselt

Dag Sophie, wat leuk om zo door het volgen van je gevoel datgene te kunnen gaan doen wat je graag wilt. Ik heb me aangemeld om je nieuwe verhalen te kunnen lezen. Deze aanzet geeft een goede indruk!
Ik wens je heel veel succes bij deze uitdaging in dat werelddeel, dat zo ver van het onze is verwijderd. Hoewel ... via internet kan alles toch heel dichtbij komen. Groet van Nelleke van der Veen. [oti van Anne.]

Ingrid Arendts

Wat fijn Sophie dat het door gaat. Vind het heel leuk om je berichten te volgen.

Rhena

Het zal een groot avontuur worden! Ik wens je veel plezier, sterkte en veel geluk!!

Milly

Super stoer van je Sophie. Ik weet zeker dat ze enorm boffen met jou als nanny. Heel veel plezier x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active